Karta win
Pierwszym celem, jakiemu służy karta win w restauracji, jest poinformowanie klientów o dostępnym wyborze. Sposobów zredagowania karty może być jednak bardzo wiele, w zależności od wielkości i rodzaju win, które mamy na składzie, a także typu lokalu gastronomicznego.
Karta win może być zwyczajną, ręcznie zapisaną kartką papieru, pięknie wydrukowaną broszurą lub nawet grubą książką, wyglądem przypominającą dzieło literackie. Niezależnie od tego, czy zdecydujemy się na formę prostą, czy wyszukaną, każda dobra karta win musi spełniać kilka warunków. Po pierwsze, powinna być czytelnie rozplanowana, podawać niezbędne informacje łatwym i przystępnym językiem. Nie może też zawierać błędów w nazwach win, miejscowości czy rocznikach oraz cenach. Kartę win należy okresowo aktualizować.
Wielu restauratorów dokonuje zmiany karty win na wiosnę, wraz z przybyciem win z nowego rocznika, oraz na jesieni, kiedy najczęściej kupuje się wina przeznaczone do leżakowania. Karty, które przygotowuje się w oparciu o system komputerowy, mogą być aktualizowane częściej, nawet codziennie. Niektóre listy sporządza się według porządku nadanych kodów – metoda pewnie skuteczna, ale też obarczona ryzykiem, że nasza karta ostatecznie będzie wyglądała jak menu chińskiej restauracji.
Niezależnie od przyjętego systemu trzeba pamiętać o rzetelnym odnotowywaniu w nim wszelkich zmian. Niewiele jest bowiem bardziej przykrych doświadczeń z pobytu w restauracji niż to, kiedy dowiadujemy się, że pieczołowicie wybranej przez nas butelki wina właśnie zabrakło.
Sposobów rozplanowania karty win może być wiele, choć dobrym pomysłem jest uporządkowanie ich według kolejności, w jakiej zwykle towarzyszą posiłkom:
- Wytrawne wina musujące
- Wina białe
- Wina różowe
- Wina czerwone
- Wina deserowe
W zależności od tego, jak dużym wyborem dysponujemy, możemy następnie wprowadzić dodatkowe podziały w każdej z tych kategorii, grupując wina np. według kraju pochodzenia, regionu, obszaru geograficznego bądź według odmian czy szczepów winorośli. Karty win restauracji serwujących dania kuchni regionalnej często na wstępie proponują wybór win lokalnych, a dopiero w dalszej części pozostałe.
Poza podstawowymi informacjami w karcie mogą znaleźć się też opisy konkretnych winnic czy samych win. Zdarzają się karty zaprojektowane artystycznie, ilustrowane zdjęciami etykiet, mapami, fotografiami i rysunkami.
Im bardziej atrakcyjna będzie nasza karta win, tym większe prawdopodobieństwo, że goście poproszą o jej egzemplarz na pamiątkę. Warto pokusić się o przygotowanie takich dodatkowych kopii, bo trudno przecież o lepszą reklamę lokalu i podawanych w nim win.